זכויות ידועה בציבור בפרידה

זכויות ידועה בציבור בפרידה

ידועים בציבור הוא מצב משפטי מוכר בישראל ובעולם הנוגע למצבו הזוגי של זוג שאינו נשוי. הסיבה לכך שהשניים לא נישאו יכולה לנבוע מכל סיבה שהיא, החל מחוסר רצון ועד היותם פסולי חיתון או בני אותו מין, אשר לא יכולים להינשא לפי החוק בישראל. כיום, אין בישראל הגדרה ברורה בחוק לידועים בציבור. לפיכך, בית המשפט יצק תוכן לתוך החסר ועם השנים החלו להתעצב דיני ידועים בציבור.

במאמר זה נדון בעיגון זכויותיהם של ידועים בציבור באמצעות כתיבת הסכם ממון, לאחר מכן נבחן את זכויותיה של ידועה בציבור עם הסכם ממון ובהיעדר הסכם זה. לבסוף, נראה חריגים לכלל באמצעות פסיקות שונות של בית המשפט העליון לאורך השנים וכן, נבדוק מתי יש מקום לערער על החוק בבית משפט.

עיגון זכויות ידועים בציבור על ידי הסכמי ממון

כאמור, אין הגדרה מפורשת בחוק למי הם ידועים בציבור. לכן, משתמש בית המשפט באינדיקציות שונות כדי לקבוע האם הזוג שלפניו הוא ידוע בציבור, והאם עומדות לצדדים זכויות כלשהן מכוח היותם ידועים בציבור.

דוגמאות לאינדיקציות בולטות בפסיקה:

• קשר קבוע ויציב. ככל שהקשר ארוך יותר, כך תתחזק הטענה שהזוג ידועים בציבור.
• ניהול משק בית משותף – מגורים משותפים, חלוקת מטלות וכדומה.
• שיתוף כלכלי – אין חובה לשיתוף כלכלי מלא, אך יש להראות מידה מסוימת של התנהלות כלכלית משותפת.
אולם, כל סיטואציה עומדת בפניי עצמה מול בית המשפט, כך שהרבה פעמים אין וודאות. לכן, מומלץ לכל זוג המגדיר את עצמו "ידועים בציבור" לעגן מעמד זה באמצעות הסכם ממון, המגדיר גם את הזכויות השונות של שני צדדי הקשר לאחר פרידה. כך, יוכלו שני הצדדים להיות בטוחים ורגועים שיקבלו את מלוא זכויותיהם מבית המשפט בעת פרידה.

זכויות ידועה בציבור בפרידה עם הסכם ממון וללא הסכם ממון

נתחיל מהמצב הפשוט יותר והוא זכויות ידועה בציבור בפרידה כאשר בני הזוג חתמו על הסכם ממון. במקרה כזה, האישה תהא זכאית לזכויות כפי שנקבעו בהסכם. לפיכך, ההמלצה הרחבה היא לערוך הסכם ממון בסיוע עורך דין אשר ידאג לאיזון בין האינטרסים של הצדדים במקרה של פרידה.
לעומת זאת, כאשר אין הסכם ממון, חלוקת הרכוש תהיה מסובכת יותר. ראשית, במידה וישנה מחלוקת לגבי הסטטוס של ידועים בציבור, יצטרך בית המשפט להכריע קודם כל בסוגייה זו על פי הקריטריונים שמנינו מעלה. רק במידה ונקבע שהזוג נחשב לידוע בציבור, יפנה בית המשפט לחלוקת הרכוש.

הסדר חלוקת המשאבים בישראל עבור זוגות נשואים נקרא "איזון משאבים", אשר קבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973. חוק זה קובע שכל הרכוש שנצבר, למעט מתנות וירושות, אשר נצברו בתקופת חיי הנישואין יהיו משותפים ויחולקו באופן שווה בין בני הזוג.

אולם, חוק זה אינו חל במקרה של ידועים בציבור. הסדר הרכוש שחל נקרא "חזקת שיתוף". לפי עיקרון זה, רכוש אשר נצבר במהלך החיים המשותפים ייחשב למשותף ויחולק באופן שוויוני בעת פרידה, רק אם הוכחה כוונת שיתוף בנכס.

הצורך בהוכחת כוונת שיתוף פירושו שחלוקה איננה אוטומטית, אלא תלויה בהוכחת כוונת הצד השני לשתף את הנכס. למשל, נכס עסקי של אחד מבני הזוג ייחשב למשותף רק במידה והצד השני יצליח להוכיח שהראשון התכוון שאותו נכס עסקי יהיה משותף לבני הזוג.
כמו כן, גם אם הוכחה כוונת שיתוף, ככל ואין הסכם מסודר ומפורש, לא ברור מהו מועד תחילת השיתוף בנכסים השונים. נקודת ההתחלה יכולה להיות שונה בין זוג לזוג ולעיתים תלויה בגורמים כמו תחילת מגורים משותפים, כאשר נולדים ילדים או בעת פתיחת חשבון בנק משותף. לאור כל זאת, מומלץ מאוד להכין הסכם ממון, שכן אז זכויות ידועה בציבור בפרידה בטוחים וידועים.

חריגים לכלל ומתי יש מקום לערער על חוק בפני בית משפט?

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שישנם חריגים לכלל או מקרים בהם ניתן לערער על חוק בפניי בית משפט. נפרט כאן שניים מהמקרים.
כאמור, השלב הראשון הוא קביעת הסטטוס הזוגי בבית משפט. בעוד שבעבר אלמנט הזמן וההמשכיות של הזוגיות היה בעל משקל גבוהה, נראה שבשנים האחרונות ישנה מגמת הקלה בעניין זה. פסק דין מוכר הוא רע"א 9755/04 ביטון נ' קצין התגמולים, בו בן הזוג נהרג בצבא ובת הזוג דרשה פיצויים מקצין התגמולים על בסיס כך שהם ידועים בציבור לאחר 4 חודשים של מגורים משותפים. בית המשפט קיבל את טענתה.

פסק דין מוכר נוסף הוא בע"א 4385/91 סלם נ' כרמי, בו בית המשפט הכיר בבני זוג כידועים בציבור למרות קיומם של קשרים אינטימיים עם אחרים בזמן הקשר.
סיכום זכויות ידועה בציבור בפרידה

לאור כל האמור לעיל, מומלץ ביותר לערוך הסכם ממון לידועים בציבור אשר מגדיר הן את הסטטוס הזוגי והן את זכויות הצדדים בעת פרידה. אולם, גם במידה ואין הסכם ממון, ניתן למצות זכויות ידועה בציבור בפרידה באמצעות התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום, אשר מכיר לעומק את הפסיקה ואת החריגים לכלל.

 

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »