סכסוכי ירושה בין אחים

סכסוכי ירושה בין אחים

סכסוכים בין אחים הם אחד התהליכים המכאיבים והפוגעים ביותר שיכולים להעכיר את שלוותה של כל משפחה, מלוכדת וחמה ככל שתהיה. כאשר ההורים המבוגרים נפטרים ללא צוואה או עם צוואה מעורפלת ולא ברורה, הילדים שנותרים בחיים נאבקים זה בזה כדי לקבל נתח גדול יותר או נכס ורכוש שעינם צדה. לעיתים המלחמה קורעת את המשפחה, ועל מנת לסיים אותה ניתן להגיע להסדר בהסכמה באמצעות גישור או לפנות לבית המשפט על מנת שיכריע בעצמו כיצד יחולק הרכוש מכוח חוק הירושה.

שבת אחים גם יחד?

מאבק ירושה יכול לקרוע את החזקה והמלוכדת שבמשפחות. סכסוכי ירושה בין אחים יכולים לכלות שנים של זכרונות משותפים וליצור 'מחנות' בתוך המשפחה, ניכור, פילוג ושנאה. עצוב עוד יותר לגלות שגם עצם קיומה של צוואה אינו בהכרח פותר את הבעיה, ולפעמים, היא בעצם הסיבה. כולנו רוצים להאמין שביום שלאחר לכתנו לעולם שכולו טוב ילדינו יאהבו זה את זה וישמרו האחד על השני, אך למרבה הצער המציאות לעיתים טופחת על פנינו כשמשקעים ישנים, כעסים והצטברות של מתחים פורצים במלוא העוצמה לאחר פטירת ההורים והריב על הרכוש שנותר. כדי לאחות את הקרעים, להשיב את המשפחה לאיתנה ולמנוע ניכור ופילוג בתוך המשפחה, מומלץ מאד להעזר בעורך דין לדיני צוואות וירושות אשר מצד אחד ידאג למיצוי הזכויות של כל פרט במשפחה, ומצד שני ימצא את הדרך לגשר על הפערים ולאפשר לכל אח להבין את אחיו ולכבד את ערכי המשפחה.

סכסוכי ירושה בין אחים

כשאנו באים לדבר על סכסוכי ירושה בין אחים חשוב מאד לזכור את דבריו של הסופר הרוסי המפורסם טולסטוי באומרו כי "כל המשפחות המאושרות דומות אלו לאלו, אך המשפחות האומללות, כל אחת אומללה בדרכה". לכל סכסוך משפחתי יש היסטוריה משלו ומערכת שלמה של משקעים, מרמור וכעסים הדדיים שמצטברים לכדי חבית נפץ של שנאה ופילוג שלעיתים קרובות אין רפא לה. עורך דין ירושות וצוואות יודע כיצד להבין את התמונה המלאה, לפייס ולקרב בין אחים על ידי הבנה לעומק של הצרכים והרצונות ולהסביר מה ריאלי ומה לא ריאלי. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון גם עניינים מסורתיים ודתיים, כיוון שבמסורות שונות האח הבכור יורש את ההורים ומאציל על פי רצונותיו את הרכוש לאחיו הקטנים, יש מסורות שבהם האחים יורשים והאחיות לא, ומסורות שבהם רק האח שטיפל במסירות בערוב ימיהם של ההורים זוכה בכל הירושה. על פי החוק בישראל כל האחים צריכים לרשת את ההורים באופן שיווני ומלא, אך במידה והושגה הסכמה בין כל האחים, יש צורך לכבד גם אותה.

אם אתם מעוניינים בייעוץ לגבי סכסוכי ירושה בין אחים, צרו איתנו קשר עוד היום.

 

מתי מתגלעים סכסוכים בין אחים?

הסכסוכים הנפוצים ביותר מתחלקים לשני סוגים: סכסוך בשל העדר צוואה וסכסוך בגלל היותה של צוואה שאינה לרוחם. להלן המקרים הנפוצים ביותר שבעטיים פורץ סכסוך ירושה בין אחים:

התנגדות לצוואה

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לסכסוכי ירושה בין אחים היא כאשר אחד האחים או האחיות או חלק מהם מגיש לבית המשפט התנגדות לצוואה. הסיבות להתנגדות יכולות להיות רבות וביניהן:
• התנגדות משום שהצוואה לא משקפת לטענת המתנגד את רצונו האמיתי של הנפטר.
• התנגדות משום שהצוואה לא ברורה דייה ומעורפלת.
• התנגדות משום שיש חשש שמישהו השפיע לרעה על הנפטר בערוב ימיו.
• התנגדות משום שהנפטר לא היה צלול בעת כתיבת הצוואה.

התנגדויות כאלו יוצרות תרעומת ואיבה במשפחות נורמטיביות רבות אך אין מנוס מבדיקה יסודית של העניין. בית המשפט יכריע האם לקבל את הצוואה או לבטלה, ואם יבטלה יקבלו האחים כל אחד באופן שווה חלק יחסי מן הרכוש. במידה ומדובר בנכס שיש למוכרו ולחלקו, כך יהיה הדבר. בית המשפט גם יכבד כל הסכם אשר יביאו האחים לפיתחו שכולל פתרון ודרך חלוקה אשר מוסכמת על כולם.

העדר צוואה

על פי חוק, בית הדין חייב לפנות אל דין אחים בהעדר צוואה ולחלק את הרכוש שווה בשווה בין האחים, אולם אחים רבים טוענים כי הנפטר הבטיח להם הטבות מסויימות כגון לרשת את החנות, את המפעל או את השדה שלו, או שמחליט להתנגד למכירת נכס כלשהו וחלוקתו בין האחים. במקרים אחרים תובעים אחים שנמצאים במשבר כלכלי לקבל יותר מן הירושה כדי לחלץ את עצמם מן המשבר, ויש כאלו שטוענים שאחד האחים או האחיות התנכרו להורים ונטשו אותם ואין להם זכות לזכות מן ההפקר. במקרים מעין אלו העדר צוואה יכול לתדלק סיכסוכים פנימיים ולהעצים משברים וחבל.

קיום צוואה שאינה נושאת חן בעיני האחים

אח או אחות שנושלו מן הצוואה, קיבלו חלק קטן מדי מהרכוש לטעמם, לא קיבלו את מה שרצו ועוד, הם סיבה נפוצה מאד לפתיחת מאבק משפטי שיכול לגרור את כל המשפחה לסכסוך. זכותו של כל אדם לערער על הצוואה אם נראה שהיא אינה תקינה או לא הוגנת, אבל צריך תמיד לזכור שאם בית המשפט מתרשם כי היא משקפת באופן מלא ותקין את רצונו האחרון של האדם, הוא ייטה לכבדה. במקרים כאלו ניתן לאסוף את האחים ולהסביר את העמדה של האח שנפגע לטענתו מן הצוואה, ולנסות ולהביא להסכמה משותפת של כל האחים למלא את בקשותיו.

חשש כי אחד האחים השפיע לרעה על הנפטר

במידה והאח או האחים חושדים כי מישהו לחש במתק שפתיים על אוזני הנפטר לשנות את הצוואה או להיטיב עימו באופן מיוחד, איים עליו או הפעיל כלפיו כוחניות ואלימות, חשוב כי יפנו אל בית המשפט לבדוק את העניין. במידה ובית המשפט יתרשם כי היתה כאן השפעה לא הוגנת תבוטל הצוואה והאחים יקבלו חלוקה שווה של הרכוש.

דיעה לא צלולה של הנפטר

נפטר אשר בערוב ימיו היה בלתי צלול בשל מחלת הדימנציה או האלצהיימר, סבל מחרדות, מפרנוייה, ממחשבות שווא ועוד, עלול היה לכתוב צוואה מתוך מחלתו שמנשלת או מפקירה את כל או חלק מילדיו. במידה והיורשים סבורים כי זה היה המצב, הם יכולים לפנות אל בית המשפט לבטל את הצוואה.

מה ניתן לעשות במקרה של סכסוך בין אחים?

בכל מקרה של סכסוך בין אחים יש צורך דחוף בפניה לעורך דין המתמחה בירושות וצוואות על מנת שינהל את הליך של גישור בין האחים או יוביל את המהלכים המשפטיים למיצוי הזכויות של יורשי הנפטר. פתרון באמצעות גישור הוא כמובן המומלץ ביותר משום שהוא מאפשר לכל אחד מן האחים לזכות בדרך של הסכמה ופשרה במה שרצה. אך לעיתים אין מנוס ממאבק משפטי שבו יעשה עורך הדין ככל שביכולותו על מנת להגן על הלקוח שלו ולדאוג למיצוי זכויותיו. בית המשפט נעזר בחוקי הירושה על מנת להכריע בסוגיה. במידה ויש צוואה הוא יבחן אותה ואת תקינותה, במידה והיא תקינה הוא יפעיל אותה גם אם היא אינה לרוחם של האחים, ובמידה שהיא פסולה, יפסול אותה ויפנה אל דין אחים על מנת לחלק את הרכוש באופן שיוויוני בין האחים. במידה והאחים מגיעים בעצמם אל בית המשפט עם הסכם חלוקת הרכוש שעליו מסכימים כולם, בית המשפט יאשר אותה.

אם אתם מעוניינים בייעוץ לגבי סכסוכי ירושה בין אחים, צרו איתנו קשר עוד היום.

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »