ירושה על פי דין אחים

ירושה על פי דין אחים

נפטר אדם ואין לו בת זוג או ילדים? רכושו יחולק בין אחיו שעדיין נמצאים בין החיים או ילדיהם אשר יורשים בשם הוריהם. ירושה על פי דין אחים נקבעה על מנת לאפשר לאחים לרשת את רכושו של אחיהם אשר נפטר ללא צוואה ולאפשר את שימור מפעל חייו או מורשתו של האח בידיהם. במאמר זה נסביר מהי ירושה על פי דין אחים כאשר קיימת צוואה וכאשר לא, ומתי בית המשפט מחליט להתערב ולפסוק אחרת.

דיני ירושה בישראל

בשנת 1965 הוסדר רשמית החוק לדיני ירושה בישראל עליו מסתמכת מערכת בית המשפט בבואה לשפוט מה היה רצונו האחרון של הנפטר. לכל אדם בישראל אשר גילו מעל גיל 18 שמורה הזכות לצוות מה ייעשה ברכוש שברשותו לאחר מותו וזאת כל עוד הוא כשיר לכך שכלית ונפשית. את הצוואה האחרונה ניתן להקליט, לכתוב בכתב יד או להכתיב אותה למישהו אשר נתפס כדמות אמינה דיה בעיני בית המשפט. כדי למנוע השפעה זרה על האדם הנוטה למות ניתנת לבני המשפחה הזכות לערער על הצוואה ולהציג בפני בית המשפט טענות מדוע הם חושבים כי מישהו ניסה להשפיע בכוח או במתק שפתיים על כתיבת הצוואה. לרוב, נוטה בית המשפט לכבד את רצונו האחרון של המנוח גם אם בני המשפחה אינם כה מרוצים מהחלטותיו וזאת בתנאי שהאדם היה צלול וברור מאד בכוונותיו.

אם אתם מעוניינים בייעוץ בנושא ירושה על פי דין אחים, צרו איתנו קשר עוד היום.

ירושה על פי דין אחים

מדינת ישראל קבעה בחוק הירושה שני מסלולים אפשריים:

1. ירושה על פי צוואה בה הנפטר מצווה את רכושו לכל מען דבעי ויש לכבד את בקשותיו האחרונות גם אם הן לא עולות בקנה אחד עם רצונות בני המשפחה.

2. ירושה על פי דין אשר בה נקבע כי המעגל הראשון הסובב את האדם, כלומר, בת זוגתו וילדיו יירש את האדם, ואם הם אינם בחיים או שאין לו מעגל ראשון, הבאים בתור הם המעגל השני שהם האחים והאחיות של הנפטר זוכה ברכוש ובכל הנכסים שהותיר האדם.

רק לצורך הדיון, ישנו גם מעגל שלישי שכולל את כל שאר בני המשפחה שנותרו בחיים על פי סדר הקרבה, החל מסבים וסבתאות, דודים ודודנים. הימצאותה של צוואה מקלה מאד על ההחלטה למי לחלק את הרכוש מאחר והנטייה המשפטית הינה לכבד את רצונו האחרון של הנפטר, אלא אם כן חשים בני משפחתו כי שיקולים זרים כיוונו את צעדיו ולשם כך ניתן לערער על הצוואה. בימים כתיקונם הימצאותה של צוואה יוצרת סדר וארגון בכל נושא חלוקת הרכוש. בהעדרה של צוואה ובהעדרו של מעגל משפחתי ראשון, נוטה בית המשפט לקבוע כי האחים של הנפטר אשר עודם בחיים יירשו את רכושו ואם גם האחים אינם בחיים יכולים ילדיהם, אחייניו של הנפטר, לרשת אותו בשמם. היחידה אשר איננה יכולה לזכות על פי דין ברכוש היא אלמנת אחד האחים אשר אינה זכאית לרשת את גיסה, אלא אם כן ציווה זאת האח במפורש בצוואתו.

מתי בית המשפט יפסוק בניגוד לצוואת הנפטר?

הימצאות צוואה תקינה וקבילה בבית המשפט יכולה להבהיר ולציין באופן ברור את רצונו האחרון של האדם, וככל שהיא בהירה ותקינה יותר כך קל יותר לבית המשפט לכבד זאת. עם זאת, לעיתים הנפטר משאיר צוואה מוזרה, מעורפלת ולא ברורה שרק מסבכת את המצב. בכל מקרה של צוואה מקבלים בני המשפחה שהות להתנגד. התנגדויות לצוואה נסובות בדרך כלל סביב הסיבות הבאות:

השפעה לא הוגנת – אם בני המשפחה מגלים להפתעתם כי הצוואה שונתה לאחרונה, וכי הצוואה החדשה שונה לחלוטין מצוואה קודמת, ויש חשש כי מישהו השפיע לרעה על הנפטר, מומלץ וכדאי לברר זאת בבית המשפט. במידה ובית המשפט יתרשם כי מי מקרוביו של הנפטר עשה שימוש ציני ונצלני בהשפעתו עליו וגרם לו לשנות את הצוואה באופן שייטיב עימו במיוחד, ייתכן ויפסוק כי הצוואה מבוטלת ויש להעזר בדין אחים וחלוקה שווה בין השארים החיים של הנפטר.

הנפטר לא היה צלול בעת כתיבת הצוואה – נפטר אשר בעת החתימה על הצוואה סבל ממחלה קשה שפגמה בצלילותו כגון דימנציה או אלצהיימר, סבל ממחלת נפש, פראנויה וחרדות קשות שגרמו לו לנשל את אחיו מתוך מחשבות שווא או שבשל נטילת תרופות חזקות לקראת סוף חייו כגון משככי כאבים חזקים המשפיעים על צלילות האדם נראה שצוואתו אינה תואמת את רצונו האחרון האמיתי.

פגמים בצוואה – הצוואה הוגשה כשהיא פגומה, מעורפלת ולא ברורה ולא ניתן להבין ממנה מהו רצונו האחרון האמיתי של הנפטר. יש סיבות רבות לביטול צוואה, החל מכתיבת שמות ותעודות לידה באופן שגוי, רישום לא נכון של כתובת הנכס או המגרש וכלה בכתב בלתי קריא או ניסוח מעורפל ולא ברור. חשוב להותיר צוואה ברורה ככל הניתן הכוללת שמות מלאים של בני משפחה ( במשפחות רבות למספר בני דודים קוראים על שם הסב ולכן יש הרבה 'משה' או 'אברהם' במשפחה, חשוב להיות ברורים למי מתכוונים כולל ציון ת.ז. )
במקרה מעין זה, כשבני המשפחה מגישים בקשה לביטול צוואה, יכול השופט לקבוע כי אכן הצוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של האדם טרם מותו וייתכן כי היתה כאן השפעה רעה. במקרה זה לא יהיה מנוס מלבטל את הצוואה ולפנות אל דין אחים על מנת לחלק את הרכוש בין האחים או באי כוחם באופן שיוויוני וזאת מכוח חוק הירושה.

הסכמים ייחודיים בין אחים

בית המשפט נוטה לכבד הסכמים שנוצרו בין אחים כולל הנפטר או לא כולל הנפטר. כלומר, שהנפטר הגיע להסכמה בינו לבין אחיו טרם פטירתו כיצד יחולק הרכוש ביניהם, או שלאחר הפטירה האחים הנותרים בחיים ובאי כוחם הגיעו להסכמה בנוגע לחלוקה של הרכוש שמיטיבה עם כל אחד מהם. לעיתים קורה שהנפטר מוריש נכס אשר יש למוכרו על מנת להגיע לחלוקה שווה, וגם כאן האחים יכולים להגיע להסכמה מרצון למכור, או לא למכור ולאפשר לאחד האחים להחזיק בנכס תוך שהוא מפצה את אחיו בדרכים שונות ומגוונות. כל זמן שהאחים מגיעים לפשרה ביניהם ומסכימים ביחד על דרך החלוקה, בית המשפט יכבד את החלטתם.

מתי רצוי להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני ירושות וצוואות?

עו"ד ירושות וצוואות יכול לסייע רבות גם אם קיימת צוואה ברורה. תחילה, יעניק עורך הדין את כל המידע הרלוונטי שיש לדעת אודות תהליך הגשת בקשה למימוש הצוואה ויסייע להגיש אותה. בנוסף, אם קיים ספק כי נעשה איזשהו אי צדק או שאין כלל צוואה, עורך הדין מלווה מקצועית לאורך כל התהליך המשפטי עד למיצוי הזכויות כדין. צוות ד. מאור ושות' המתמחה בדיני ירושות וצוואות ונמצא כאן עבורכם ועבורכן לכל שאלה, ייעוץ והכוונה.

ניתן להעזר בשירותנו על מנת לבצע תהליך גישור והסדר בהסכמה, ואם יש צורך בכך להאבק על בקשתכם בבית המשפט ולהשיג עבורכם ועבור ילדיכם עתיד טוב יותר ולהביא לידי צדק את חלוקת הרכוש ביניכם ובין שארי משפחתכם.

אם אתם מעוניינים בייעוץ בנושא ירושה על פי דין אחים, צרו איתנו קשר עוד היום.

 

 

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »