עורך דין מיסים

בשל חשיבותו הציבורית הגדולה, תחום המס הוא אחד התחומים הייחודיים המשלבים גם הליכים אזרחיים וגם הליכים פליליים. בכל הנוגע לתחום האזרחי, מטפל עורך הדין בהליכים של לקוחותיו אל מול רשויות המס השונותכגון מס הכנסה ומע"מ (רשות המיסים), מיסוי מקרקעין (מגוון רשויות) ועוד. אנחנו מלווים את הלקוח בייצוג בבתי המשפט, בהגשות עררים על שומות מס ועוד. בכל הנוגע לתחום הפלילי, פועל עורך דין מיסים, בליווי והכנת לקוחות לחקירות ברשויות המס, ובמקרה הצורך – ניהול הליך פלילי בבית המשפט (כאשר הלקוח הוא לרוב הנתבע). בשל מורכבות התחום, נדרש עורך דין מיסים למומחיות ייחודית ושליטה בנבכי חוקי המס השונים והתקנות הרבות שמסדירות את נושאי חבות המס בישראל. כתוצאה מכך, עורך דין בעל מומחיות בתחום, יכול לחסוך ללקוחותיו – יחידים או תאגידים – סכומי כסף רבים כאשר מדובר בהליכים אזרחיים, ולהגיע לתוצאות אופטימליות שעה שמדובר בהליכים פליליים.

מהו עורך דין מיסים?

עורך דין מנוסה בחחום המיסים חייב להיות מסוגל לייצג את לקוחותיו ולסייע להם בכל סוגי ההליכים המשפטיים הרלוונטיים, כדי לוודא שהאינטרסים שלהם ממומשים בצורה הטובה ביותר.

בייצוג בתחום המיסוי, נדרש כל עורך דין מיסים בראש ובראשונה ללוות את לקוחותיו, בין אם מדובר בעסקים גדולים ובין אם מדובר באנשים פרטיים, בתכנון ההתנהלות הפיננסית לצורך הקטנת החשיפה המשפטית כלפי רשויות המס. מגוון סוגי פעולות החל בעסקאות 'מיוחדות' ואולי חד-פעמיות ועד קבלת ירושות – ולצידן – תכנון המס של הההכנסות משכר של עובד שכיר נחשבות כ'חייבות במס' . אולם – התנהלות מתוחכמת ויעילה ותכנון אסטרטגי רב תחומי עשוי להקטין את חובת התשלום הפוטנציאלית של הלקוח לרשויות המס. לצורך עבודתו מסתייעים כמובן עורכי הדין של משרדנו בתמיכה מקצועית מתמדת מצד רואי חשבון ויועצי מס מהשורה הראשונה בישראל, כדי להבטיח את פוטנציאל זכויותיך.

סוגי החלטות בתחום המס

בייצוג בתחום המס נדרשת שליטה בכל סוגי ההליכים הרלוונטיים לצורך טיפול בעולם המיסוי. חשוב להכיר שמנגנוני המיסוי פועלים בה בעת במספר מסלולים: הסדרה עצמית, אפשרות לטפל בסוגיות מס באמצעות 'החלטות מקדמיות' (Pre-Ruling) אשר יכולות לחסוך סכומי מס ניכרים בעסקאות בכלל – ובעסקאות נדל"ן בפרט. שיטת עבודה זו יעילה גם בתהליכים ובהחלטות התדיינות אחרות. כך לדוגמא, פנייה לרשויות המס ודיווח על עסקה מסוימת שנערכה, לרוב עסקאות עם גורמים מחו"ל או עסקאות של תושב חו"ל בארץ, אשר מעצם טבען אינן מפוקחות באופן הדוק על ידי רשויות המס. הדיווח העצמי לרוב יביא להסדר מס הוגן בו רשויות המס קובעות את גובה המס הנדרש לתשלום אך בשל הדיווח העצמאי המתנהל 'מראש' נחסכות על פי רוב השלכות פליליות וקנסות – ולא אחת גם ה'קביעה המיקדמית' משתלמת.

לעיתים, עדיף לבחון את השלכות המיסוי של עסקה מסוימת עוד טרם ביצועה כלל, אם נדע מראש כמה מס נצטרך לשלם על מיזוג חברות מסוים, לדוגמא, נוכל לקבל החלטות חכמות יותר לגבי אופן ביצוע העסקה ואפילו לגבי מחירה. במצב מעין זה יכול כל אזרח בישראל לפנות לרשויות המס, להציג עסקה פוטנציאלית עתידית ולבקש החלטת מיסוי מקדמית(פרה-רולינג) בה ייקבע מראש מה סכום המס שעשוי להיות מוטל עליו עם ביצוע העסקה.

חשוב לדעת שהחוק (פקודת מס הכנסה, חוק עידוד השקעות הון ואף חוק המקרקעין). במקרים מסוימים מדובר בפעלה יזומה על ידי הלקוח/נישום – אולם קיימים מקרים ועסקאות בהן ישנה חובה חקוקה להגיש בקשה להחלטת מיסוי מקדמית לפני ביצוע העסקה.

כאשר בוצעה עסקה ללא דיווח אודותיה, אי תשלום מס יביא כמובן להשלכות שונות הכוללות תשלומי קנסות וריביות על תשלום מאוחר, ולעיתים אפילו פתיחה בהליך פלילי. כל סוגי ההחלטות גם פרה-רולינג וגם החלטות אחרות מתקבלות בדרך כלל על ידי מחלקות שונות ברשות המיסים, וככל החלטה מנהלית אחרת – גם הן עומדות לביקורת שיפוטית בבית המשפט וניתן במקרים רבים לערער עליהן, לשנותן ואפילו לבטלן.

סוגי מיסים

עולם המיסוי כולל סוגים רבים ומגוונים של חבויות מס. כולנו משלמים מיסוי המשוקלל כבר במחיר כל המוצרים שאנחנו קונים בחנות (מס ערך מוסף, מכס וכד') – אלה הם 'מיסים עקיפים'. לצד זאת, אנחנו משלמים גם מיסוי מסוג אחר לגמרי עם קבלת המשכורת שלנו (מס הכנסה). חשוב להכיר את סוגי המס השונים ואת הפרמטרים הרלוונטיים לכל אחד מהם כדי להבין כיצד נוכל להפחית את כלל תשלומי המס שלנו. יתרה מזאת, חובות המס המוטלות על אזרח תושב ישראל אינן זהות מטבע הדברים לחובות המס המוטלות על ישראלים המתגוררים בחו"ל (תושבי חוץ) הרוכשים לדוגמא דירה בארץ.

סוגי המס הבסיסיים ביותר אותם רובנו נדרשים לשלם הם:

מס ערך מוסף (מע"מ): מס עקיף המהווה אחוז מסוים ממחירו של כל מוצר או טובין המתווסף למחירו 'האמיתי' של המוצר. כל ספק או סוחר נדרש לשקלל בעצמו את סכום המע"מ ולהוסיף אותו לתשלום העסקה, אך לא כל עסקה מטילה חבות לתשלום מס ערך מוסף. את המס גובים עבור רשות המיסים הספקים/יצרנים – ולכאורה 'מייקרים' את המוצר – כאשר האמת היא שהמדינה היא המייקרת האמיתית.
מס הכנסה: מס ישיר המוטל על האזרח העובד. מדובר בשיעור פרוגרסיבי משכר העבודה – והוא משתנה על פי גובה השכר. לבעלי שכר גבוה מגיע המס עד לגובה של 50% ממשכורתם (נכון למצב ב-2024). כל אזרח זכאי להטבות מס מסוגים שונים התלויות בנסיבותיו האישיות-משפחתיות, אשר עשויות להפחית משמעותית את תשלומי מס ההכנסה שלו יש חשיבות רבה למודעות לנ"ל – וניצול מקסימלי שלהן.
מיסי מקרקעין: מיסוי נדל"ן הוא ממקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר של המדינה – שהינה גם בעלת מרבית הקרקעות בשיטחה (יותר ממדינות רבות אחרות בעולם המערבי הנאור). לכן, המדינה בנתה בין אם בחקיקה ראשית ובין אם בחקיקת משנה מארג שלם של חבויות מס ואגרות הן ברמת המדינה (רשות המיסים) ובין אם גופים מוניציפליים (עיריות, מועצות וכד') והן מול גופי סמך של המנגנון הממשלתי (רמ"י וכד'). התוצאה הינה עומס מיסים עצום על האזרח והפיכתו ל'פרה חולבת' של המדינה – ובמקרים רבים אפילו 'מיסוי יתר' המנצל את חוסר הידע והחולשה היחסית הקבועה של אזרח להפיכתו ל'מסחטת מיסי מקרקעין'. בהינתן שעיסקות הנדל"ן הן היקרות ביותר במסלול החיים של מריבת האנשים – המיסים אותם הם משלמים בגינן עלולים להיות גבוהים ביותר ן'מפחידים' – והמעטפת הביורוקרטית המקיפה אותם מ]חידה עוד יותר. למיסים אלו שמות רבים ומגוונים – וחלקם מוטלים המצטבר.

בין המיסים ה'פופולריים':

מס 'דירה שלישית', מס שבח, מס רכישה, היטל השבחה, מס דירה שלישית, אגרות אינסופיות מרשויות שונות (שהן בעצם 'שם מכובס' למיסים), ארנונה ועוד היד נטויה.
– מכס ומיסי קנייה: ייבוא של טובין מחו"ל כרוך בעלויות מס (עקיפות) מיוחדות הנגזרות מתוקף העובדה שמדובר בטובין מיובאים ותואמות פרמטרים כדוגמת סוג הסחורה והיקף הייבוא. המס מגולם ה[במחיר הקניה לצרכן – ופעמים רבות מהווה חלק עיקרי בו – ובמקרים מסוימים אפילו יותר ממחציתו (!) גם כאן למס שמות רבים – ומטרה יחידה – לגבות מכל אחד מאיתנו הרבה יותר מיסים למטרות הפעילות הממשלתית. בין המיסים הללו ניתן למנות את המכס, את מס הקניה ועוד. אלה מתווספים למיסים ה'רגילים' (כמו 'מע"מ' למשל)

חבות מיסוי של תושבי חוץ

אחת הסוגיות המורכבות ביותר בדיני המיסים נוגעת לתחום תשלום מיסים של תושבי חוץ. מדובר באזרחי המדינה שאינם מתגוררים בישראל הם משלמים מיסים במדינה אחר – אך הם בעלי זיקה מסוימת לישראל בשל אזרחותם או בשל העסקאות שהם מנהלים בתחומי המדינה. חשוב להבין שהמיסוי במדינת ישראל נערך לרוב על בסיס פרמטרים פרסונאליים, אך כאשר מדובר בתושב חוץ לפי הגדרתו בפקודת המס תהיה חבותו רק מכוח זיקה טריטוריאלית, דהיינו בשל עסקאות שנערכו בישראל או נכסים שנקנו או נמכרו בישראל.

במצב בו אזרח ישראלי מתגורר בחו"ל יהיה על עורך דין המיסים שלו לבחון האם הוא יכול והאם כדאי לו להגיש בקשה להיחשב כ"תושב חוץ" לפי ההגדרה החוקית (הנסמכת על משך השהות בחו"ל ושאלת מרכז החיים).
חשוב לדעת שבמדינת ישראל, בשל הרצון למשוך השקעות זרות לתחומי המדינה, מוצעות לכל תושבי החוץ בעלי העסקים בישראל מגוון הטבות מס שעשויות להפוך את שינוי הסטטוס בנושא זה למשתלם מאוד.

בנוסף לכל הסוגיות שהזכרנו ניתן למנות עוד שורה ארוכה של נושאים בהם למשרדנו ישנו ניסיון מקצועי עתיר שנים והצלחות: ליטיגציה וייצוג בהליכים פליליים ואזרחיים, מיסוי הייטק, תכנוני מס בינלאומיים, נאמנויות ועוד. כדי לוודא שזכויותיך נשמרות חשוב מאוד להסתייע בעורך דין מיסים מקצועי ומנוסה, בעל ידע והכשרה המתאימים כדי ללוות אותך בכל סוגיה ונושא רלוונטי ולהבטיח שהאינטרסים שלך מוגנים תחת פיקוח ותכנון ללא דופי.

משרד עורכי דין ד. מאור

משרד עורכי הדין דודי מאור נחשב לאחת הפירמות המקצועיות ביותר בישראל לייצוג וליווי בתחום המיסוי. במשרדנו פועלים מומחים מן השורה הראשונה בעולם דיני המס, ואיכותם ניכרת בהצלחותינו העקביות בכל סוגי הפרוצדורות וההליכים. בין לקוחותינו נמנות כמה מן החברות הגדולות ביותר בשוק הישראלי, הבוחרות פעם אחר פעם להסתייע בשירות יסודי, מקיף ומעמיק המתחייב להעניק ליווי צמוד ואיכותי כדי להבטיח את ההגנה המשפטית והכלכלית הטובה ביותר לכל לקוח ועסק.

משרדנו הוא מהמשרדים המובילים בישראל בייצוג בפני ערכאות משפטיות לסוגיהן, בולט בייעוץ משפטי וליווי מקיף בכל הקשור לדיני המס בין אם בהליכים פליליים ובין אם בהליכים אזרחיים בתחום זה. עורכי הדין במשרדנו הם מהמקצועיים ביותר בתחום, בעלי ניסיון רב ועשיר בכל סוגי ההליכים הרלוונטיים בעולם המיסוי הישראלי, המיסוי הבינלאומי ובמגוון מצבי ביניים מורכבים הדורשים רמת מומחיות גבוהה וללא פשרות.

עורך דין מיסים
דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.