ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך ומי רשאי לערוך אותו?

ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך בעל צביון משפטי, אשר מאפשר לכל בגיר (כלומר, לכל אדם שגילו הוא 18 ומעלה) להקנות לאדם אחר את היכולת לטפל בו ובענייניו בעתיד, כאשר הוא לא יוכל לעשות כן בכוחות עצמו.

חשוב להדגיש – ייפוי כוח מתמשך מותנה בכך שהפרט מבין את הנפקות המשפטית שלו, כלומר את התוצאות המשפטיות כלפיו. במובן זה, אם ייפוי הכוח המתמשך נוסח כשהאדם כבר אינו כשיר, אז יוטל ספק בתוקף ייפוי הכוח.
קיים הכרח כי ייפוי הכוח המתמשך ייערך וייחתם על ידי עורך דין. ככל שייפוי הכוח אינו נוגע לצרכים רפואיים בלבד, יש צורך לערוך אותו בפני עורך דין בעל הכשרה מיוחדת וייעודית בנושא. עוד נדרש כי עורך הדין הנבחר יהיה חסר עניין אישי בייפוי הכוח הרלוונטי, כלומר ניטרלי לגביו.
כמו כן, יש להפקיד את ייפוי הכוח המתמשך במרשם האפוטרופוס הכללי, כאשר כיום ניתן ואף רצוי לעשות כן באופן מקוון. דעו לכם כי רק אם ההפקדה תאושר ותוטבע עליה חותמת ההפקדה – יהיה ניתן לראות את ההפקדה כמאושרת.

מדוע מומלץ לערוך ייפוי כוח מתמשך? ומה עשוי להיות החסם לכך?

ייפוי הכוח המתמשך הוא כלי משפטי רב עוצמה ובעל חשיבות בלתי מבוטלת – הוא מקנה לאדם את היכולת לשמור על עצמאותו ועל האוטונומיה שלו באופן המירבי, לתכנן את עתידו ובעצם לכתוב את סיפור חייו כרצונו.

כך, למרבה הצער שבדבר – אם אדם נקלע, בעל כורחו, ובאופן מפתיע, למצב סיעודי (בעקבות תאונה, למשל), ייפוי הכוח המתמשך יבטיח כי יהיה מי שידאג לאינטרסים שלו ולמכלול צרכיו וכי זה יהיה אדם שהוא בחר בעצמו. כך מתאפשר לאדם להישאר בשליטה מסוימת, למרות שהוא איבד מכשירותו. לא זו בלבד אלא שחתימה על ייפוי כוח מתמשך אינה כרוכה בתשלום אגרה.
ישנם הנמנעים מעריכת ייפוי כוח מתמשך כדי "לדחות את הקץ". אמנם, בכל מה שנוגע לייפוי כוח מתמשך לא כדאי לחכות לרגע האחרון. אם תיכנסו למצב של חוסר כשירות לפני שהספקתם לערוך ייפוי כוח מתמשך, ייתכן שימונה לכם אפוטרופוס, שלא תהיה לכם כל שליטה על זהותו.

מה כולל ייפוי כוח מתמשך?

כאמור, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, יש לפרט לעומק באילו עניינים מיופה הכוח רשאי לפעול בשמו של מייפה הכוח. כך, למשל, ניתן לקבוע כי מיופה הכוח יתעסק בעניינים רפואיים בלבד או לעומת זאת בענייני רכוש בלבד – הכול בכפוף לרצונו של מייפה הכוח ובהתאם לצרכיו. על מנת שלא תתרחשנה אי הבנות מצערות בנושא, קיים הכרח לנקוט בלשון מפורשת, שאינה משתמעת לשתי פנים.

עליכם לדעת כי מיופה הכוח הוא אינו הגורם היחיד שניתן להקנות לו סמכויות. ניתן לציין בייפוי הכוח המתמשך אדם (או מספר אנשים), אשר מיופה הכוח יצטרך לתת להם דיווח על הפעולות שהוא מבצע. אדם כזה מכונה "אדם מיודע", ובדרך כלל הוא לא יכול להיות קרוב משפחה של מיופה הכוח.
לא זו בלבד אלא שעל ייפוי הכוח המתמשך לציין באופן מפורש באיזה מועד ייכנס ייפוי הכוח לתוקף ובאיזה מועד הוא עתיד לפקוע ולאבד מתוקפו.

מתי מופעל ייפוי כוח מתמשך?

התשובה לשאלה "מתי מופעל ייפוי כוח מתמשך?" תלויה בייפוי הכוח המתמשך שנערך. כך, למשל, אם ייפוי הכוח המתמשך קובע כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקף כאשר מייפה הכוח נכנס למצב סיעודי – אז כך יהיה.

אף על פי כן, ייתכנו מקרים אחרים שבהם ייפוי הכוח המתמשך יתחיל לפעול – אם מייפה הכוח אינו מסוגל להבין בדבר שבקשר אליו ניתן ייפוי הכוח, אז סביר להניח שיופעל ייפוי הכוח כבר אז.
בכל אופן, מקום בו ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף – מיופה הכוח מחויב להודיע על כך למספר גורמים: למייפה הכוח (וכן למנהל המעון שבו הוא חוסה או לקרובי המשפחה שעמם הוא מתגורר), לאדם המיודע, למיופיי הכוח החלופיים ולאנשים נוספים אשר ייפוי הכוח המתמשך מחייב ליצור עמם קשר. כמו כן, מיופה הכוח נדרש למלא הצהרה על כניסת ייפוי כוח מתמשך לתוקף.
חשוב מאוד להדגיש כי למיופה הכוח אין כל יכולת הכרעה ביחס לכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח, ואף לא ניתן להעניק לו בייפוי הכוח יכולת הכרעה שכזו. מה גם שאם מייפה הכוח נפטר – פוקע תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך, ולמיופה הכוח לא תהיה יכולת השפעה על עזבונו של מייפה הכוח.

ד. מאיר ושות' – חברת עורכי דין

משרד ד. מאיר ושות' מעניק ליווי משפטי מקצועי בדינים אזרחיים ומסחריים, אשר מבוסס על הבנה עסקית ומסחרית מעמיקה, ומבטיח לכל בעל דין טיפול מסור ונטול פשרות בעניינו. בין היתר, מתמחה המשרד בעריכת ייפוי כוח מתמשכים, ובמרוצת השנים רכש ניסיון לא מבוטל בתחום. אם בכוונתכם לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר.

מאת

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.