מקומם של נכסי קריירה, מוניטין וכושר השתכרות בהליך גירושין

מקומם של נכסי קריירה, מוניטין וכושר השתכרות בהליך גירושין

זוגות רבים המצויים בתהליך גירושין אינם מודעים לכך שגם נכסי קריירה ומוניטין עשויים להיחשב כנכס בר חלוקה שיש לחלקו בין בני הזוג.
מדובר בנכסים שהערך שלהם מחושב באופן שונה לעומת נכסים פיזים כמו נדל"ן ומטלטלין , ועם זאת יש להם ערך כלכלי רב ומשמעותי ביותר בעת חלוקת רכוש .
בטרם ניגע באופן החלוקה – נתחיל מההתחלה- מה זה בכלל נכסי קריירה וכושר השתכרות?

נכסי קריירה וכושר השתכרות

כושר ההשתכרות הוא למעשה היכולת של אדם להגדיל את הכנסותיו העתידיות. הכנסותיו נקבעות על סמך על סמך נתוניו האישיים, כישרונותיו, וגם רכיבים עתידיים כגון: הכשרות , לימודים, תעודות מקצועיות. לאילו מתווסף גם מוניטין אישי או עסקי שצבר. לכל הנתונים הללו שיש להם השפעה על יכולת ההשתכרות נקראים "נכסי קריירה".

האם נכסי קריירה מתחלקים בעת הגירושין?

בעבר פסקי הדין רבים של בתי המשפט לענייני משפחה דחו תביעות לחלוקת נכסי קריירה ומוניטין בעת גירושין.
הגישה הייתה כי לא ניתן לתרגם זכויות מוניטין לשווי כספי וכי מדובר בנתון שאין לגבי ודאות בעתיד והוא עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות.

גישה זו הובילה למצב של חוסר שוויון , בפרט במצבים בהם בן זוג אחד "ויתר" על התפתחותו המקצועית והכלכלית והקדיש עצמו לגידול הילדים וזאת כדי לאפשר לבן הזוג השני לעבוד ולהתפתח מקצועית . במצב כזה, בעת גירושין , בן הזוג שנשאר כל השנים בבית יוצא פגוע מבחינה כלכלית ואילו ובן הזוג ה"קרייריסט" יוצא כשידו על העליונה .
במרוצת השנים חל שינוי בגישת בתי המשפט בעניין זה ונקבע כי נכסי קריירה הן נכס בר חלוקה שניתן לחלקו בין בני זוג.

הנחת המוצא שנקבעה היא שבני הזוג השקיעו במאמץ משותף במהלך הנישואין כולל בכסף ובזמן לטובת הקריירה שלהם או של אחד מהם כדי שיחד בעתיד יקצרו את פרי עמלם. לפיכך , התגבשה ההסכמה כי בן הזוג שוויתר על התפתחותו המקצועית זכאי גם הוא ליהנות מנכסי הקריירה של בן הזוג השני וזאת לאור הויתורים שעשה במהלך הנישואין , אשר תרמו להתפתחותו המקצועית של בן הזוג השני.

על פי מה בית המשפט קובע את גובה הפיצוי על נכסי מוניטין וקריירה?

חשוב לדעת כי לא בכל מקרה, בן/בת הזוג יכולים לטעון לזכויות בנכסים הללו. חלוקת נכסים מסוג זה במסגרת הסכם גירושין תהיה תלויה בנסיבות המקרה הספציפי, תוך בחינת שיקולים שונים.

מצב של פערי השתכרות משמעותיים:
בית המשפט יטה לאשר חלוקת נכסי הקריירה בין בני הזוג בעיקר במצב שבו קיימים פערי השתכרות גדולים בין בני הזוג בעת הגירושין כמו למשל במקרה שתואר קודם שבו הבעל למד ופיתח קריירה בעוד האישה נשארה בביתה והקדישה עצמה לגידול הילדים.

במקרה כזה, תהיה אפוא האישה זכאית בעת גירושין לחלק משווי נכסי הקריירה של בן הזוג באופן כזה שישווה את מצבם הכלכלי של שני בני הזוג.

  • האם ההתפתחות המקצועית של הבעל נעשתה בזמן החיים המשותפים – הכוונה היא שיש לבחון באיזה שלב רכש הבעל את השכלתו ופיתח את הקריירה שלו ואם זה אכן נעשה במהלכם של החיים המשותפים? אם התשובה חיובית, אז מתחזקת ההנחה שיש לזקוף את התפתחותו המקצועית לזכות ההשקעה והשותפות של שני בני הזוג ואז נכסי הקריירה יוחלקו ביניהם.
  • מידת הקשר שבין הוויתור של בת הזוג להצלחתו של בן הזוג – כלומר, האם הבעל היה מגיע להישגיו המקצועיים לולא בת הזוג הייתה מוותרת על התפתחותה המקצועית.
  • גילם של שני בני הזוג – אם מדובר בבני זוג צעירים, סביר כי פוטנציאל ההשתכרות ילך ויגדל בעתיד ובהתאם לכך, גם גובה הפיצוי שיחויב בן הזוג לשלם לבת הזוג, יהיה גבוה יחסית.
  • פוטנציאל ההשתכרות העתידית של האישה לאחר הפרידה – האם האישה תוכל לפתח קריירה ולשפר את פוטנציאל ההשתכרות שלה לאחר הגירושין, בהתחשב בגילה ובהשכלתה? ככל שהסיכוי לכך קטן יותר, כך תהיה נטייה לפסוק לאישה פיצוי גדול יותר כדי לצמצם את הפער הכלכלי בינה לבין הבעל.

מצויים בהליכי גירושין? שוקלים להתחיל הליך גירושין? פנו אלינו, למשרד עו"ד ד. מאור ושות' העוסק בתחומי דיני משפחה ומעניק ללקוחותיו לווי וייעוץ משפטי מקצועי וייצוג בבתי משפט בתהליכי גירושין.
בנוסף להתמחותו בתחום דיני משפחה, עוסק עו"ד מאור גם בתחום הדין המסחרי, והינו בעל ניסיון עסקי רב וידע מעמיק בתחומי הכלכלה, מה שמהווה ערך מוסף ויתרון רב. שילוב ייחודי זה מאפשר לעו"ד מאור לתת מענה מקיף ומקצועי עבור לקוחותיו כולל גם באשר להיבטים פיננסים של חלוקת רכוש ופרוק שיתוף בהליך הגירושין ובפרט בניהול תיקים הכוללים נכסים רבים ובתיקים הכוללים חלוקת רכוש מורכבת.

 

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »