ידועים בציבור יתרונות וחסרונות

ידועים בציבור יתרונות וחסרונות

למעמד המשפטי ידועים בציבור חסרונות ויתרונות. מחד, מדובר במעמד כמעט שווה ערך לזוג נשוי מבחינת ההכרה הציבורית והתמיכה המדינית, והפירוק של מעמד כזה קל הרבה יותר ולא כולל את מוסד הרבנות, על כל תנאיו ודרישותיו. מאידך, זוגות שהם ידועים בציבור עדיין לא מקבלים את אותן הזכויות בדיוק כמו זוג נשוי. לכן, למעשה למעמד ידועים בציבור חסרונות, אך גם יתרונות, ויש לשקול את כולם בכובד ראש, כדי להבין האם זה המעמד שמתאים לזוג שאינו מעוניין להינשא כדת וכדין.

מה הפירוש המשפטי של המונח "ידועים בציבור"?

ידועים בציבור מהווה מונח משפטי חלופי לזוג שלא נישא כדת וכדין, אך חי חיים משותפים באופן הדומה מאוד לזוג נשוי, ולכן מעצם ההכרה במעמד, אותו הזוג סבור כי מגיעות לו הזכויות של זוג נשוי, מכיוון שהדמיון באורח החיים וברמת המחויבות אינו מצדיק הבחנה ביניהם.

נישואים הם צעד גדול, המבטא הכרה ציבורית בזוגיות שעל הפרק. לפני הנישואים, היה מדובר בזוג אנשים שמנהלים מערכת יחסים, אך לא נלוו לכך החובות והזכויות שמגיעות לזוג שנישא. לאחר הנישואים, ישנה הכרה של הציבור, ומכאן גם של המדינה ורשויות המדינה, בכך שאותו זוג מיסד את יחסיו.

ואולם, ברבות השנים האחרונות, מתחזקת תופעת הידועים בציבור. מדובר במונח משפטי אלטרנטיבי, שמקנה לזוג הידוע בציבור מעמד דומה לזה של זוג נשוי. למונח ידועים בציבור חסרונות ויתרונות, כאשר ההחלטה נתונה בידי בני הזוג.

חלק מבני הזוג שנישאים, מאחדים לאחר מכן את חשבונות הבנק שלהם לחשבונות משותפים. עיגון זכויות כלכליות אצל ידועים בציבור נעשים לרוב על ידי הסכמי ממון. הסכם ממון יכול לכלול הוראות שונות לגבי הסכמות שנעשו בין שני בני הזוג.

מהם היתרונות המובנים בחוק תחת הכותרת של "ידועים בציבור"?

למונח ידועים בציבור חסרונות ויתרונות, וכעת נציג מספר יתרונות.
מבחינת סיום הקשר בין צדדים שהם ידועים בציבור, אין הרבה הבדלים משמעותיים בינם לבין זוג נשוי. יש לציין כי לא קיימת חובה על הגבר לשלם מזונות לאישה. ואולם, כשמדובר על מזונות לילדים ולקבלת משמורות על הילדים, היחס לזוגות נשואים ולידועים בציבור הוא זהה, וההסדרים ייקבעו באופן דומה עם סל שיקולים דומה.

ואולם, מבחינת חלוקת הרכוש של ידועים בציבור עת הם מעוניינים להיפרד, חל עליהם הסדר שונה מזה שחל על זוגות נשואים. על זוגות ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף בין בני זוג. המשמעות שלה היא שקיימת שותפות אוטומטית על כל הנכסים של הזוג. השותפות "מרחפת" לה מעל כל הנכסים, ואין הגבלה לעשות בהם ככל העולה על רוחם של בני הזוג. אך ברגע הפרידה, השותפות "נוחתת" על כלל הנכסים, ומחלקת את הבעלות בהם באופן שוויוני בין בני הזוג.

לזוגות נשואים, בניגוד לכך, ישנו הסדר איזון משאבים. משמעותו היא שהנכסים אינם בשיתוף, ולכל אחד מבני הזוג שמורה אוטונומיה על נכסיו. ואולם, ברגע הפרידה, ישנה חובת איזון כלכלי בין בני הזוג. וכך, אם שווי הנכסים של הגבר הוא 200, ושווי הנכסים של האישה הוא 300 – על האישה להעביר לגבר 50, ובכך ישתוו ויתאזנו שניהם על סך של 250.

מבחינת פטירה של אחד מבני הזוג, חוק הירושה חל גם על ידועים בציבור. כלומר, ידועים בציבור יכולים לרשת זה את זה באותם תנאים בדיוק של זוגות נשואים, ואין הבדל לצורך כך. התנאים היחידים לכך שתתקיים ירושה באופן תקין בין בני הזוג הידועים בציבור, הם שבעת הפטירה, אף אחד מבני הזוג לא היה במעמד "נשוי" עם אדם אחר, ובנוסף, שלא קיימת צוואה שקובעת אחרת. במידה שיש צוואה, העדיפות היא לציית לה, ולכבד את זכות הציווי הנתונה למנוח.

האם קיימים חסרונות בהחלת המונח "ידועים בציבור"?

למושג ידועים בציבור ישנם גם חסרונות, וכעת נציג כמה מהם.
בענייני מיסוי למיניהם, זוגות נשואים מקבלים לעיתים נקודות זיכוי ממס הכנסה, שמתייחסות לבני זוג. במקרים כאלה, ידועים בציבור לא יוכלו ליהנות מאותה הטבה.
כמו כן, מעמד הידועים בציבור אינו מוחלט או נקודתי. לכן, פעמים רבות יצטרכו הידועים בציבור "להילחם" קשה יותר עבור זכויותיהם, בעוד שזוגות נשואים מקבלים אותן באופן מידי, עקב הסטטוס האישי שלהם.

בנוסף, עצם העובדה שכניסה למעמד ידועים הציבור אינה כובלת את אותו זוג כמו בנישואים, מחלישה את ההגנה המשפטית על אותו זוג ידוע בציבור, כמו גם את מידת המחויבות הרבה יותר שמרגישים זוגות נשואים, שמיסדו את מערכת היחסים שלהם באופן פורמלי במוסדות המדינה.

האם קיימים מקרים היוצאים מן הכלל ומתי יש מקום לערער על החוק בבית המשפט?

מעמד הידועים בציבור אינו חד ומוחלט, כמו שקורה במעמד של זוג נשוי, כאשר ברור שהתבצע הטקס וכעת מדובר בזוג נשוי. אין הגדרה פורמלית לידועים בציבור, ובחינת המעמד תיעשה על ידי בחינת הנסיבות ואורח החיים של הזוג.

כתוצאה מכך, ישנו טווח גדול של מקראים בהם ניתן לערער על החוק ולטעון שיש להחיל זכויות מסוימות גם על הידועים בציבור. מכיוון שעצם המעמד נתון בפרשנות ובבחינה סובייקטיבית, כך גם כל העניינים שנגזרים ממנו.

 

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »