הסכם הגירושין היקר בהיסטוריה – מה אנו יכולים ללמוד מפרשת הגירושין של ג'ף בזוס

הגירושין של הזוג בזוס

אחת מפרשיות הגירושין המפורסמות מהשנים האחרונות היא זו של ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון, אחד מהאנשים העשירים בעולם, שהתגרש לאחרונה מאשתו מקנזי בזוס.
פרשת הגירושים של בני הזוג בזוס עוררה ענין רב והיא משקפת את המורכבות של חלוקת רכוש במקרה של זוגות עשירים. לבני הזוג בזוס לא היה הסכם ממון. ולכן נערך בין הצדדים הסכם גירושין.

בבעלותו של ג'ף בזוס חברות ענק בשווי מאות מילארדי דולרים (ביניהן חברת הענק אמזון), שמלבד השווי הכלכלי האדיר שלהן הן גם בעלי חשיבות גלובלית. במקרה כזה יש צורך כי הסכם הגירושין יגבש מענה נכון והוגן בנוגע לחלוקת הרכוש המורכבת תוך התייחסות להיבטים הכלכליים והמשפטיים, גם אם זה דורש לעיתים פתרונות יצירתיים כך שההסכם הסופי יבטיח מחד את חלקה של מקנזי בזוס, ומנגד לא יפגע בשווי ובפעילות השוטפת של החברות.

במסגרת הסכם הגירושין, קיבלה גרושתו של בזוס בסופו של דבר חלק ממניות אמזון בשווי 38.3 מיליארד דולר. מדובר בהסכם הגירושים הגדול ביותר בהיסטוריה.
גם לאחר מימוש ההסכם, ימשיך בזוס להחזיק במעמדו כאיש העשיר בעולם, בזכות הון מוערך של 118 מיליארד דולר.

ומה היה קורה אילו לא היה ביניהם הסכם גירושין וחלוקת הרכוש הייתה מתבצעת לפי החוק?

חלוקת הרכוש במקרה זה היה מתבצעת בהתאם לחוקי הגירושין במדינת וושינגטון (שם חלו הגירושים של בני הזוג). על פי החוק שם, כל הרכוש שנצבר על ידי כל אחד מבני הזוג לאחר מועד הנישואין, נקרא "רכוש קהילתי" ונחשב כרכוש משותף שבעת גירושין מתחלק שווה בשווה בין בני הזוג. ג'ף בזוס הקים את אמזון לאחר שנישא למקנזי ובהתאם לכך, כל העושר שנצבר מחברת אמזון נחשב לפי החוק בוושינגטון כרכוש משותף ואמור לפי החוק להתחלק שווה בשווה.

עם זאת, החוק בוושינגטון קובע במפורש כי בית המשפט יחלק את הרכוש (המשותף או הנפרד), ואת ההתחייבויות של הצדדים – באופן צודק ושוויוני לשני הצדדים לאחר שקילת כל הגורמים הרלוונטיים. דהיינו הרכוש לא בהכרח יחולק שווה בשווה והעיקרון המנחה הוא חלוקה הוגנת וזאת בהתאם לשיקולים שונים שישקול בית המשפט: אופי והיקף הרכוש הקהילתי והרכוש הנפרד; משך הנישואין; והנסיבות הכלכליות של כל אחד מבני הזוג בעת חלוקת הרכוש.

במקרה של הזוג בזוס, חלוקת הרכוש כאמור לא נקבעה על סמך ההסדרה שבחוק אלא בהתאם להסכמות אליהם הגיעו הצדדים בהסכם הגירושין.

ומה הדין בישראל?

גם בישראל , בהעדר הסכם ממון או הסכם גירושין, שמסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג, אזי נושא חלוקת הרכוש יוכרע בערכאות המשפטיות (בית הדין לענייני משפחה או בית דין הרבני) בהתאם לחוק ולפסיקה.

בישראל, ככל שמדובר בבני זוג שנישאו לאחר יום 1.1.74 – חלוקת הרכוש ביניהם בעת גירושין תקבע על בסיס חוק יחסי ממון תשל"ג-1973 לפי "הסדר איזון המשאבים".

חלוקת הרכוש שקובע הסדר איזון משאבים דומה במהותה לחוק בוושינגטון שהוזכר. הסדר איזון משאבים קובע כי לאחר גירושין או פטירה, כל נכסיהם של בני הזוג שנצברו במהלך הנישואין (ללא קשר על שם מי הנכס רשום באופן פורמאלי), יחולקו ביניהם באופן שווה.

ובדומה בחוק בוושינגטון, קיים חריג שמאפשר לסטות מכלל זה. חריג זה קבוע בסעיף 8(2) לחוק יחסי ממון. זהו סעיף כללי שקובע כי לבית המשפט יש סמכות לסטות מכלל "החלוקה השווה" בין בני הזוג ולקבוע חלוקה של הרכוש המשותף באופן שונה כפי שיימצא לנכון וזאת אם תתקיימנה נסיבות מיוחדות ולבקשת אחד מבני הזוג.

מה ניתן ללמוד מהגירושין של הזוג בזוס?

כשמדובר בהליך גירושין בין בני זוג אמידים עם רכוש רב ומורכב ונכסים מסוגים שונים – לא תמיד אפשרי ונכון ליישם באופן פשטני את 'חזקת השיתוף' או את ההסדר הקבוע ב 'חוק יחסי ממון'. יש לבחון היטב את פרופיל הרכוש, לבדוק לגבי כל נכס כיצד תוכלו למקסם את חלקכם בעת חלוקת הרכוש , ולבחון האם נכס מסויים מהווה "רכוש משותף" או שמתקיימים החריגים שבחוק כך שאותו רכוש לא יחולק בצורה שווה. זאת ועוד, בלא מעט מקרים עדיף גם לבני הזוג להגיע להסכם גירושין.
לצורך כך חשוב לקבל ליווי וייעוץ משפטי של יועצים מנוסים.

לאור המורכבות המשפטית וההשלכות הכלכליות המשמעותיות שיש לחלוקת רכוש, חשוב שהייעוץ המשפטי ינתן על ידי עו"ד בעל ידע כלכלי וניסיון עסקי משמעותי.
ייעוץ משפטי שאינו נהנה מה'עומק' של הבנה עסקית משמעותית עשוי לגרום נזק בלתי הפיך לא לצד זה או אחר של בני הזוג – אלא לשניהם.

עומדים בפני הליך גירושין? יש לכם נכסים רבים ומתמודדים עם חלוקת רכוש מורכבת עם בן/בת הזוג?

עו"ד ד. מאור ושות' העוסק בתחומי דיני משפחה, ומעניק ללקוחותיו לווי וייעוץ משפטי מקצועי וייצוג בבתי משפט בתהליכי גירושין.
בנוסף להתמחותו בתחום דיני משפחה, עוסק עו"ד מאור גם בתחום הדין המסחרי, והינו בעל ניסיון עסקי רב וידע מעמיק בתחומי הכלכלה, מה שמהווה ערך מוסף ויתרון רב. שילוב ייחודי זה מאפשר לעו"ד מאור לתת מענה מקיף ומקצועי עבור לקוחותיו כולל גם באשר להיבטים פיננסים של חלוקת רכוש ופרוק שיתוף בהליך הגירושין ובפרט בניהול תיקים הכוללים נכסים רבים ובתיקים הכוללים חלוקת רכוש מורכבת.

 

דודי מאור

דודי מאור

עורך דין דודי מאור, הנו עו"ד ואיש עסקים המתמחה בתחומי הנדל"ן מזה 26 שנים. מאחוריו ארגון קבוצות רכישה, עסקאות מכירה ורכישות קרקע מסוגים שונים ועוד. בראשותו משרד עורכי דין המטפל בסוגיות משפטיות מגוונות המלווה ומייצג את לקוחותיו בהליכים המשפטיים ובערכאות השונות, במטרה להשיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן. עו"ד דודי מאור הנו בעל ניסיון בליווי הליכי רכישת חברות, פירוק חברות, מיזוגים ורכישות ועוד. במסגרת עיסוקיו, הוא צבר ניסיון בעבודה מול חברות בנייה, גופים מתחום הרכב ובשוק ההון.

אולי יעניין אותך...

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך משפטי יעיל, למימוש קרקעות מוקפאות בשל מחלוקות בין שותפים והפיכתן לנכס מניב. איך מפרקים שותפות

קרא עוד »

מדיניות פרטיות

במדיניות פרטיות זו תפורט בפנייך מדיניות הפרטיות הנוהגת באתר האינטרנט: https://law-d.com/ (להלן: "האתר"). "דודי מאור ושות' – חברת עורכי דין"

קרא עוד »
צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לקבוע את חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה בכתב יד היא צוואה קבילה על

קרא עוד »
חוקי הירושה

חוקי הירושה

סכסוכי ירושה בין אחים יכולים להיות טעונים ומורכבים רגשית, והם עשויים להתעורר עקב מחלוקות לגבי חלוקת העזבונות לאחר פטירת ההורים.

קרא עוד »